måndag 29 september 2014

PARIS DAG 3


Vi gav oss våran tredje och sista dag återigen ut i regnet. Vi gick längs Champs Elysées och Charles de Gaulle (tror jag!! google hahah)

Påvägen flydde vi från regnet in i massa fancy gallerior. I en av dem hittade jag massa skulpturer i den här stilen. Så häftigt tyckte jag!! Kände mig lite konst-nördig hahah

Triunfbågen!!

Våran tanke var att gå till La Defence. Det var väl ungefär så långt som vi trodde men ändå så jobbigt!! haha. Men det var absolut värt det!! Men nästa gång tar jag tunnelbanan ;)
Detta området skrev jag och Hanna om de första vi gjorde i arkitekturen. Och vi kände oss riktigt duktiga som åkte och kollade in det nu när vi var i Paris!! Borde vara pluspoäng från Markus!!

Hela området kändes nästan som i någon film eller som på någon annan planet haha

Jag har ju varit i moderna städer med massa skyskrapor osv, typ bangkok och shanghai, men detta var på ett annat sett, det var liksom över ett sånt litet område och allt var nytt, det var inga kontraster, förutom mot "vanliga" Paris.
Jag var också chockad över hur tomt och tyst det var. Vad jag har fattat det som bor inte folk där utan alla som var där jobbade eller var turister. Det fanns heller inga bilvägar inne på området.

Och framme vid vårat mål!! Den "moderna triumfbågen" som tanken var när de byggde den

Utsikten från trappan i bågen. Man ser inte det på bilden men längst bort kan man se den vanliga triumfbågen. Och tvärt om.
Det var sjukt häftigt att se och jag tycker alla som är i Paris ska kolla in det med, men skulle aldrig vilja hänga där eller bo i ett sånt område!! Jag gillar lite mer liv haha, marknader och folk som uppträder, mycket människor och olika typer av människor

Tog sen tunnelbanan till Sacre Coeur och satte oss och tog en välförtjänt paus i trappan framför kyrkan. Åt macarones som vi hade köpt i La Defence. Välförtjänt!! Jag var så jäkla trött haha, helt sjukt. 

Sacre Coeur!! Och massa folk. Som tittade på en kille som uppträde med en boll. Var oerhört skeptisk till en början men sen blev jag riktigt imponerad!!

Utsikten från trappan! Vi var dock lite bekymrade att vi inte såg Eiffeltornet haha. Kanske var det åt fel håll, men tror faktiskt inte det!! Mycket besynnerligt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar