lördag 19 mars 2011

Måne, okejdå. Fullmåne, ohno. Supermåne, WTF?

Fick reda på för en stund sen att det är fullmåne ikväll. Just ikväll. Jag gillar det, det är vackert, men jobbigt oxå, fullmånen gör mig konstig och jag kan absolut inte sova då. (låter som svammel, jagvet)
Men inte nog med det. När jag hade stört mig klart på att det skulle vara fullmåne just ikväll, vad får jag höra då? Jo att det är någon speciell dag som bara infaller vart 18onde år, som innebär SUPERMÅNE? WTF? Jippi. Absolutingenallssömn för mig ikväll!

Men surar inte bara. Måste ju betyda någonting...

2 kommentarer:

  1. Det har med menscykeln att göra. Förr i tiden var lingonveckan alltid runt fullmåne, men nu är det så mycket saker som stör, så det är såklart inte så längre.

    Vid fullmåne så utsöndras då extra hormoner, både för killar och för tjejer, just för parning. Då testosteronhalten ökar hos män så begås oftast fler brott under fullmåne, och detta är statistiskt bevisat. Detta kan man även se hos djur som oftast blir lite extra våldsbenägna under fullmåne. Vid ökad testosteron- samt östrogenhalt kan kroppen bli orolig då den inte har någonstans att göra av detta, förutom vid parning då. Som en adrenalinrush som håller lite längre ungefär.

    I och för sig så är det mesta utav detta aldrig bevisat(förutom statistiken över brott i NYC under fullmåne), men mycket tyder på det och många spekulerar fortfarande i ämnet.

    Alla märker självklart inte av detta; det handlar om gener, ens undermedvetna samt många andra psykologiska & fysiologiska faktorer.

    SvaraRadera
  2. Me, myself and I:
    Farchinerande läsning! Kan ligga något i det du kopierat på någon smart foskarsida!
    Men tror ändå mer på den astrolgiska förklaringen, böhöhöhöhööhöhlöh

    SvaraRadera